fredag 9 januari 2009

Att försöka åka till jobbet från Nynäshamn

Platsen är pendeltågsstationen Nynäsgård. Klockan är 6.35. Det är -10 grader ute.
Pendeltåget skall gå 6.39 mot Stockholm. Något pendeltåg kommer inte. Informationsskyltarna är släckta. Där står vi ett gäng människor som är på väg till våra arbetsplatser.

Klockan är 6.40, nu först dyker "inställt" upp på informationsskytetn. Tänker, det ordnar sig, nästa tåg mot slutstationen går  ju om 10 minuter. Blir misstänksam, kollar om tåget har passerat Ösmo, fem minuters pendelväg från Nynäsgård. "informaion saknas" säger SL's realtidsinformation. Det betyder bara en sak, SL, Banverket och Stockholmståg har slagit till igen och trollat bort mitt tåg.

Klockan 6.45, står det INSTÄLLD på alla tåg åt alla håll. 6.47 kommer informationen. "På grund av växel- och signalfel är pendeltågstrafiken inställd mellan Segersäng och Nynäshamn i båda riktningarna. Buss ersätter"

Vi tappra trafikanter går ut till "Sandtorp", där övriga som tar bussen till Stockholm har samlats. Vi är i allafall ett åttiotal tappra denna kyliga morgon.

Och visst kommer det en ersättingsbuss, som går via Ösmo.. vilket i realtid betyder att det tar "jävligt mycket längre tid" att ta sig till Stockholm. Två personer kliver på denna buss, övriga väntar på 35 X som åker "direkt" till Västerhaninge. Bussen kommer, det är en turistbuss med god konfort. Med fyra platser lediga och inga ståplatser.

Vi nu riktigt frusna passagerare ber "bussföraren" att kontakta SL, "det kan han inte" meddelar han oss. Undrar hur han har kontakt med sin arbetsgivare. tänkte jag som inte ger sina anställda ett arbetsredskapför kontakt.

Buss 861 bränner förbi, det är den bussen som går direkt till Gullmarsplan, bussen är nästan tom.. men den busen stannar inte vid Sandtorp.. bara vid Kullsta, som är hållplatsen innan.. varför? Det hade vari ett perfekt tillfälle att kunna fylla på denna buss och få alla ned i "trafikströmmen" vid Gullmarsplan.

Tillbaka till oss 75 tal frusna, ytterligare en 35 kommer, denna gång tydligt skyltad att den åker via Ösmo och mellanliggande hållplatser. Jag har fått nog, försöker få busschauffören at ringa till SL och informera om att vi faktiskt vill åka "direkt" till Västerhaninge.. utan mellanliggande hållplatser. Men den unga kvinnan bakom ratten har skinn på nästan och informerar mig vänligt men bestämt att hon faktiskt har sina direktiv och nu är defakto pendeltåget. Och att ringa till SL för informera om detta, låter sig inte göras.

Klockan är 7.10.. Vi hämtar upp passagerare vid 3 platser i Ösmo. Bussen är nu sprängfylld. Var tog den första Ösmobussen vägen, undrar jag, då detta var den första bussen som svängde in vid Ösmo.

Min läkartid kl 8 i Stockholm, kan jag helt enkelt glömma.. 220 kr fattigare för "uteblivet besök" + utan läkare är dagens facit. Förbannde SL, förbannade Stockholmsåg och förbannde Banverket som lade ned 300-400 miljoner på dubbelspår, uppfräschad bana.. men som lik för baskat inte klarar av att få dessa usla, nya och skitiga pendelttåg att gå från punkt A till B.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar