onsdag 18 februari 2009

Det är svårt att resa till Nynäshamn, när man verkligen vill

 

När jag bodde i Nynäshamn fram till 2007 lärde jag mig att man aldrig skulle tro att man kom fram i tid, om man skall resa till eller från Nynäshamn. Trots allt så väljer SL att blunda inför det faktum har förbindelserna inte går. Det gäller tyvärr fortfarande två år senare – det märkte jag ikväll.

Bild 10

Allt sammans började vid Sundbybergs station, då jag en stund innan kontrollerat att alla tider stämde på SL:s hemsida.


Redan här kunde det ha varit intressant att det faktiskt stod att tåget jag tänkte resa med är ruskigt försenat, så pass försenat att jag inte kommer att komma till Nynäshamn, utan att min resa kommer att ta slut i Västerhaninge, ett par mil från målet.

När jag står på perrongen i Sundbyberg, konstaterar jag att tåget är en sisådär 15 minuter försenad. Jag tar då fram min dator med mitt mobila bredband (och det är det inte alla som har)

Bild 11

Då ser jag till min fasa att SL har haft detta problem hela eftermiddagen, och inte gjort något åt det hela. än mindre använt sin eminenta SMS tjänst och meddelat alla sina resande, att ni nog får räkna med att er resa kommer att ta minst en halvtimme extra, och den sista halva resan sker med buss, om det nu finns någon som väntar på passagerarare

Tågets avgångstid kommer och går. Några högtalarutrop görs inte, något SMS kommer inte. Det enda som kommer är ett insatståg som kör in på ett sidorspår, släkt. Det hade vi kunnat åka med i stället.

Resan fortskrider, och på utsidan av tåget står det att vi skall åka till “Västerhaninge Nynäshamn”. När vi kommer till Centralen, näms inget om Nynäshamn, bara att åket går till Västerhaninge.

Nu är klockan 18.55, och vi har lämnat Handen på väg söderut. Jag tar återigen fram min bärbara dator med mobilt bredband. Då står det så här på störningsinformation:

Pendeltåg Nynäshamn-Bålsta-linjen 35: Försening
Försening på 10 minuter för pendeltåg 35 från Bålsta kl 17:39 mot Västerhaninge, passertid Stockholms central kl 18:19.
Tåget går endast till Västerhaninge, och därifrån ansluter buss vidare till Nynäshamn.
Uppdaterat: 2009-02-18 18:34

Denna information har funnits upplagd i tjugo minuter. SL har känt till förseningen i flera timmar. Fortfarande ingen information till passagerarna.

Kl 18.57 lämnar vi Jordbro. Då hörs, i viskhöjd: ….ersättningsbuss…

Först nu informeras passagerarna, i gåsmarsch går vi nu alla till två ledbussar som skall föra oss till vårt slutmål, Nynäshamn..

20090218439

Eftersom SL har bestämt att tåglinjen Bålsta-Nynäshamn består av två bitar och de har bestämt att om den första biten är försenad så skall den andra biten inte vänta.

Då fixar man till så att ett par hundra nynäsbor kommer för sent hem. De som jag, som kommer på besök, kan inte komma i tid. Hade det nu varit som så att jag hade haft en tid att passa, så hade jag inte kommit i tid dit heller.

Ca 40 minuter sena anlände vi till Nynäshamn.

Hade nu tåget gått hela vägen hade vi “bara” blivit 10 minuter sena, klart fösumbart

Om vi nu skall gå efter spelets regler att försenat pendeltåg ersätts med buss. Så anser jag att SL borde ha informerat tidigt, om denna förändring. Självklart skulle de ske via högtalarutrop i tåget och på plattformen, och som en service, även via SMS. På så sätt låter man resenärerna själva avgöra, om de skall fortsätta resa eller inte. Ges tid att kontakta hemmet eller dit de skall åka och berätta att de är sena.

Jag konstaterar att det har inte hänt någonting sedan 2007.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar