torsdag 12 mars 2009

I Ösmo utan pendeltåg

Ytterligare en morgon som man förbannar att man åker pendeltåg från Nynäshamn, jag som inte ens bor i Nynäs länge, utsätter mig för denna ovisshet, att inte vet om och när man skall komma till jobbet. Denna morgon var det dags igen

IMG_0077_2

7.35 åker pendeltåget från Nynäshamn, och vi kommer inte längre än till Ösmo, där färden tar slut 7.40. I högtalarna ropas ut att tåget är inställt, det som jag sitter på pga "hinder på vägen". "Bussar ersätter och är på väg" fortsätter konduktören ropa ut.

Elakt tänker jag:

- Ha! Säkert!

För jag har varit med förr.. många gånger. Jag sätter en slant på att inga ersättningsbussar kommer, iafallfall inte innan 35 eller 35 X kommer.

IMG_0076_2

Det första som slår mig när vi närmare 200 lämlar i samlad trupp går upp för trappan vid Ösmo station..

- Vart skall vi gå?

Det är ju inte skyltat. Jag följer med majoriteten av lämlarna åt höger.

Då kommer nästa förvirring, på båda sidor av vägen står det "ersättningsbuss Västerhaninge-Nynäshamn".

- Var kommer ersättningsbussen mot Västerhaninge, frågar flera förvirrade passagerare varandra.

IMG_0079

8.00 - tjugo minuter senare, ingenting har hänt. Precis då dyker en ledbuss upp med "Ej i trafik". Den åker förbi oss, och fortsätter mot Ösmo bussgarage. Ett par minuter senare passerar ytterligare en buss.

8.20 - 30 min efter att vi kom upp passerar en fullsatt buss från Nynäshamn oss. Ytterligare en stund senare stannar en ersättningsbuss som tar upp 20 passagerare. 

8.25 -  Hoppet tänds  - då en felskyltad buss dyker upp. Busschauffören hinner fylla hela bussen (en av de blå, ni vet) innan han inser att skyltningen säger att han åker till Västerhaninge, men i själva verket skulle han till Nynäshamn

8.32 - nästa buss, tar upp 2 pax

8.37 - ordinarie buss 847 mot västerhaninge kommer. Skall enl busschauffören tä 30 min till västerhaninge. Ett femtiotal av oss pressar oss ombord på denna lilla buss. Någon minut senare passerar bussen en hållplats, där en skolklass åks förbi. Hade aldrig behövt hända om Sl hade gjort sitt. Då hade vi åkt ersättningsbuss och skolklassen hade fått åka sin buss mot Berga.

Två timmar och trettio minuter tog resan denna dag.

Det som intresserar mig mer än mitt öde, är de stackare som stog någonstans mitt ute i skogen i ett trasigt pendeltåg. Vad hände med dem?

I ett svavelosande blogginlägg, berättar Helena om vad som hände i skogen här

Bland annat berättar hon att de stog där ute mitt ute i skogen utan besked i 30 minuter, innan pendeltåget utrymdes, och passagerarna fick gå tillbaka till Hemfosa där en buss hämtade upp dem så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar